Avizul de muncă pentru un cetățean străin. Care sun pașii esențiali pentru angajatorii care doresc să aducă forță de muncă din afara Uniunii Europene
Tot mai mulți angajatori români se confruntă cu dificultăți în recrutarea forței de muncă locale, motiv pentru care soluția angajării cetățenilor străini, în special din afara Uniunii Europene, devine tot mai frecventă. Cu toate acestea, procesul de obținere a avizului de muncă pentru un cetățean non-UE implică o serie de etape și documente care, dacă nu sunt bine înțelese, pot duce la întârzieri sau chiar la respingerea cererii.
Ce este avizul de muncă și de ce este necesar?
Avizul de muncă este documentul emis de Inspectoratul General pentru Imigrări, care permite unui cetățean străin din afara UE să lucreze legal în România. Fără acest document, străinul nu poate obține permisul de ședere în scop de muncă și, prin urmare, nu poate fi angajat legal.
Care sunt condițiile esențiale pentru obținerea avizului?
• Angajatorul trebuie să fie persoană juridică înregistrată în România.
• Postul oferit trebuie să fie publicat în prealabil la ANOFM, iar rezultatul selecției să arate că nu s-au găsit candidați potriviți din România sau UE.
• Contractul de muncă oferit trebuie să respecte salariul minim legal pentru lucrători permanenți sau specificul din legislație pentru alte categorii (ex. lucrători înalt calificați).
• Cetățeanul străin trebuie să aibă cazier judiciar curat și o stare de sănătate corespunzătoare.
Care sunt pașii principali?
1. Publicarea locului de muncă la ANOFM și obținerea Adeverinței privind lipsa candidaților eligibili.
2. Pregătirea dosarului de aviz – care include printre altele: copie după certificatul de înmatriculare al angajatorului, certificatul de atestare fiscală al angajatorului, pașaportului străinului și cazierul acestuia, oferta fermă de angajare, fișa postului, etc.
3. Depunerea cererii la Inspectoratul General pentru Imigrări – doar după o programare online prealabilă.
4. Așteptarea soluționării – termenul legal este de 30 zile, dar adesea acesta este depășit/prelungit.
5. Transmiterea avizului către străin – acesta îl va folosi pentru obținerea vizei de lungă ședere în scop de muncă, la consulatul României din țara de origine.
Ce riscuri implică o documentație incompletă sau greșită?
O cerere incompletă sau greșit întocmită duce adesea la respingerea avizului și reînceperea întregului proces. În plus, întârzierile pot afecta serios activitatea angajatorului, mai ales în industriile sezoniere sau cu deficit de personal.
Recomandare: colaborarea cu un avocat specializat
Procesul birocratic poate părea anevoios, mai ales pentru angajatorii care nu sunt familiarizați cu legislația privind imigrația. Un avocat cu experiență în dreptul imigrării poate oferi asistență completă: de la pregătirea documentelor, până la comunicarea cu autoritățile și reprezentarea în eventuale contestații.
Cabinetul de Avocat Nuță Alexandru oferă sprijin juridic angajatorilor care doresc să angajeze cetățeni non-UE, acoperind toate etapele procedurii, de la documentația inițială până la obținerea avizului de muncă.
Ce este avizul de muncă și de ce este necesar?
Avizul de muncă este documentul emis de Inspectoratul General pentru Imigrări, care permite unui cetățean străin din afara UE să lucreze legal în România. Fără acest document, străinul nu poate obține permisul de ședere în scop de muncă și, prin urmare, nu poate fi angajat legal.
Care sunt condițiile esențiale pentru obținerea avizului?
• Angajatorul trebuie să fie persoană juridică înregistrată în România.
• Postul oferit trebuie să fie publicat în prealabil la ANOFM, iar rezultatul selecției să arate că nu s-au găsit candidați potriviți din România sau UE.
• Contractul de muncă oferit trebuie să respecte salariul minim legal pentru lucrători permanenți sau specificul din legislație pentru alte categorii (ex. lucrători înalt calificați).
• Cetățeanul străin trebuie să aibă cazier judiciar curat și o stare de sănătate corespunzătoare.
Care sunt pașii principali?
1. Publicarea locului de muncă la ANOFM și obținerea Adeverinței privind lipsa candidaților eligibili.
2. Pregătirea dosarului de aviz – care include printre altele: copie după certificatul de înmatriculare al angajatorului, certificatul de atestare fiscală al angajatorului, pașaportului străinului și cazierul acestuia, oferta fermă de angajare, fișa postului, etc.
3. Depunerea cererii la Inspectoratul General pentru Imigrări – doar după o programare online prealabilă.
4. Așteptarea soluționării – termenul legal este de 30 zile, dar adesea acesta este depășit/prelungit.
5. Transmiterea avizului către străin – acesta îl va folosi pentru obținerea vizei de lungă ședere în scop de muncă, la consulatul României din țara de origine.
Ce riscuri implică o documentație incompletă sau greșită?
O cerere incompletă sau greșit întocmită duce adesea la respingerea avizului și reînceperea întregului proces. În plus, întârzierile pot afecta serios activitatea angajatorului, mai ales în industriile sezoniere sau cu deficit de personal.
Recomandare: colaborarea cu un avocat specializat
Procesul birocratic poate părea anevoios, mai ales pentru angajatorii care nu sunt familiarizați cu legislația privind imigrația. Un avocat cu experiență în dreptul imigrării poate oferi asistență completă: de la pregătirea documentelor, până la comunicarea cu autoritățile și reprezentarea în eventuale contestații.
Cabinetul de Avocat Nuță Alexandru oferă sprijin juridic angajatorilor care doresc să angajeze cetățeni non-UE, acoperind toate etapele procedurii, de la documentația inițială până la obținerea avizului de muncă.